top of page

Δυσαρθρία. Παρέμβαση στη δυσαρθρία. Ενίσχυση καταλληλότερης αντήχησης

Ως γονείς, εκπαιδευτικοί και ως κλινικοί, μπορεί να βρεθούμε αντιμέτωποι και να κληθούμε στην καθημερινότητα να διαχειριστούμε συμπτώματα δυσαρθρίας, που αφορούν τα παιδιά, τους μαθητές ή/ και τους ασθενείς μας.

Η δυσαρθρία είναι μια νευρολογική κατάσταση που σχετίζεται με δυσκολίες του κινητικού μηχανισμού με εικόνα αδυναμίας, πάρεσης ή ακόμα και παράλυσης των οργάνων που μετέχουν στην ομιλία. Η κλινική εικόνα του πάσχοντα χαρακτηρίζεται από ανακριβή άρθρωση, αποτέλεσμα του μειωμένου εύρους κινήσεων των αρθρωτών.

Σε άλλες περιπτώσεις που αφορούν καταρχήν τον ενήλικο πληθυσμό, η δυσαρθρία εκτός από νευρολογικά αίτια, μπορεί να οφείλεται σε κακή εφαρμογή τεχνητής οδοντοστοιχίας, σε λήψη φαρμάκων (όπως είναι τα κατασταλτικά), σε χρήση ουσιών (π.χ. ναρκωτικά και άλλες ψυχοτρόπες ουσίες), σε κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας αλκοόλ αλλά και σε σοβαρές κρίσεις άγχους.

Κατά τη Λογοθεραπευτική παρέμβαση που αφορά κατ' αποκλειστικότητα περιπτώσεις δυσαρθρίας επί εδάφους νευρολογικής βλάβης, φροντίζουμε θεραπευτικά για την ενίσχυση της καταλληλότερης αντήχησης. Προς αυτή την κατεύθυνση φροντίζουμε:

  • την αναπνευστική διαδικασία, ποιοτικά και ποσοτικά

  • τη συμπεριφορά του λάρυγγα

  • για πολλές, πολλές επαναλήψεις σε διαφορετικά συγκείμενα

  • τη διατήρηση του κινήτρου, συνεπώς οι στόχοι χρειάζεται να είναι συγκεκριμένοι και επιτεύξιμοι

  • να επιμένουμε στην επίτευξη της καλύτερης δυνατής προσέγγισης (προτείνεται η βιντεοσκόπηση, ώστε να υπάρχει μέτρο σύγκρισης)

  • για την ακριβέστερη εξέταση του ασθενή, προκειμένου να είναι σε θέση να επεξεργαστεί ακουστικά και κιναισθητικά τις πληροφορίες που σχετίζονται με τη φωνή του.



Προς την κατεύθυνση αυτή, συμπεριλαμβάνουμε αναπνευστικές ασκήσεις και ασκήσεις stretching για:

  • Ωμική ζώνη

  • Περιοχή λαιμού

  • Χείλη

  • Γλώσσα

  • Έκταση φάρυγγα

  • Καλή εκπαίδευση στην αντίληψη όλου του μηχανισμού φώνησης, από το διάφραγμα έως τα χείλη, με διακυμάνσεις:

    1. Στον τόνο

    2. Στην ταχύτητα

    3. Στην ομιλία, με κατάφαση, άρνηση, ερώτηση

  • Δημιουργία φράσεων/ προτάσεων με κατάλληλες λέξεις και οργάνωση διαβαθμισμένης δυσκολίας ασκήσεων προκειμένου να φτάσουμε στον τελικό στόχο που είναι η

  • Συζήτηση με πρόκληση συναισθηματικών διακυμάνσεων

Fact: Όπως σε κάθε θεραπευτική παρέμβαση, υιοθετούμε το “one step back” όταν από την επεξεργασία των δεδομένων μας, προκύπτει ότι δεν έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα σε κάποιο στάδιο.


SOS Έμφαση στις αρχές του LSVT®LOUD. Η ένταση φωνής βελτιώνει την καταληπτότητα της ομιλίας!!!

bottom of page