Διαταραχές Ακουστικής Μνήμης σε Παιδιά: Τι Είναι και Πώς Αντιμετωπίζονται
- Γεωργία Κ
- 17 Ιουν
- διαβάστηκε 2 λεπτά
Τι Είναι η Ακουστική Μνήμη;
Η ακουστική μνήμη είναι η ικανότητα να λαμβάνουμε, διατηρούμε και ανακαλούμε ακουστικές πληροφορίες. Απαραίτητη για:
Κατανόηση προφορικού λόγου
Εκμάθηση λέξεων και ορθογραφίας
Ακολούθηση οδηγιών
Ανάγνωση και φωνολογική επίγνωση
Η ακουστική μνήμη αποτελεί υποσύστημα της εργαζόμενης μνήμης (working memory), κυρίως μέσω του φωνολογικού βρόχου (phonological loop) κατά το μοντέλο Baddeley (2000).
Πώς Εκδηλώνονται οι Δυσκολίες;
Παιδιά με διαταραχές ακουστικής μνήμης μπορεί να:
Ξεχνούν οδηγίες (ιδίως πολύβημα ή πολυσταδικές)
Δυσκολεύονται στην ανάκληση λεκτικών πληροφοριών (π.χ. τραγούδια, αριθμοί)
Έχουν φτωχή ακουστική διάκριση ή φωνολογική ενημερότητα
Παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάγνωση ή τη γραφή
Η διαταραχή μπορεί να συνυπάρχει με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ ή ειδική γλωσσική διαταραχή (DLD).
Σύγχρονες Παρεμβάσεις (Evidence-Based)
1. Auditory Memory Training
Στοχευμένη εξάσκηση μέσω:
Επανάληψης ακουστικών ακολουθιών (π.χ. ψηφίων, λέξεων)
Χρήση εργαλείων όπως HearBuilder® και Fast ForWord®
✅ Ενίσχυση φωνολογικής μνήμης
2. Chunking / Ομαδοποίηση Πληροφορίας
Διδασκαλία τεχνικών για ομαδοποίηση ή νοητική κατηγοριοποίηση (π.χ. "Φέρε μου τα κόκκινα παιχνίδια και μετά τις μπάλες").
✅ Βελτιώνει την προσληπτική ικανότητα και ανάκληση.
3. Καθυστέρηση Εκφοράς / Rehearsal Strategies
Εκπαίδευση του παιδιού να επαναλαμβάνει εσωτερικά (ή ψιθυριστά) αυτό που άκουσε πριν ενεργήσει.
Ενίσχυση εργαζόμενης μνήμης
4. Οπτική Υποστήριξη
Συνδυασμός προφορικού και οπτικού ερεθίσματος (π.χ. εικόνες, κάρτες)
✅ Μειώνει το ακουστικό φορτίο, υποστηρίζει παιδιά με ακουστικό υπερφόρτωμα.
5. Μνήμη σε Πλαίσιο – Contextual Auditory Memory
Εκμάθηση πληροφοριών μέσα από ιστορίες ή διαλόγους.
✅ Ενισχύει τη λειτουργική ανάκληση.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Baddeley, A. (2000). The episodic buffer: A new component of working memory. Trends in Cognitive Sciences.
Montgomery, J. (2002). Examining the phonological working memory performance of children with SLI. Applied Psycholinguistics.
Gathercole, S.E. & Alloway, T. (2008). Working Memory and Learning: A Practical Guide for Teachers.
Gillam, R. & Gillam, S. (2006). Repetition-Based Intervention for Children with Language Impairment.
HearBuilder® Program: https://www.hearbuilder.com




Σχόλια